Poradenstvo v životnom prostredí (odpady, obaly, ovzdušie, vody)

Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním za rok 2024

Ako a kto bude môcť podať ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním za rok 2024. V tomto článku sme Vám v Ekoservis RM zhrnuli podstatné informácie. Od 1. januára 2025 sa ohlásenia o vzniku odpadu a nakladaní s ním budú podávať výlučne elektronicky prostredníctvom Informačného systému odpadového hospodárstva (ISOH).
Za platné podania budú brané všetky posledné podané ohlásenia s termínom do 28.2.2025, z čoho vyplýva možnosť zaslania neobmedzeného množstva opravných ohlásení.

Koncom novembra, ako bolo sľúbené, Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky zverejnilo nové informácie k podávaniu ohlásenia o vzniku odpadu a nakladaní s ním.

Dva spôsoby vyplnenia údajov

Ide o dva spôsoby nahratia údajov ohlásenia, pričom každý sa viaže na vyplnenie formulára v ISOHu.
Jedným spôsobom bude manuálne vyplnenie údajov do formulára, druhý spôsob predstavuje nahratie súboru vo formáte XML.
Formulár bude v systéme sprístupnený 9.12.2024.

Ako sa do ISOHu prihlásiť?

Pre vstup do systému nie je potrebná registrácia do informačného systému. Prihlásenie do ISOHu je možné cez stránku www.isoh.gov.sk, pričom k prihláseniu je potrebné vlastniť občiansky preukaz s elektronickým čipom a čítačku.

Kto bude môcť podať ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním za rok 2024?

Ohlásenie bude môcť podať buď priamo štatutár, ktorý už má prístup do elektronickej schránky, alebo iná právnická alebo fyzická osoba, ktorú štatutár oprávni.

Podanie ohlásenia za rok 2024 bude možné aj bez elektronického podpisu, no do budúcna už nebude povolené podávať elektronicky nepodpísané ohlásenie.

Postup na udelenie oprávnenia

Po prihlásení sa do elektronickej schránky cez portál slovensko.sk vyberte položku Nastavenia > Oprávnenia osôb. Následne si zvolíte komu dáte oprávnenie a vyplníte potrebné údaje.
Pre potrebu podania ohlásenia o vzniku odpadu a nakladaní s ním postačuje zvoliť čiastočný prístup, ktorý umožní oprávnenej osobe podať ohlásenie.

Prechod na elektronické ohlásenie odpadov cez ISOH zjednoduší proces, no vyžaduje technickú pripravenosť. Firmy by mali zabezpečiť eID a KEP pre štatutárov či splnomocnencov a včas otestovať systém. Oneskorenie môže viesť k sankciám, preto je kľúčové sledovať termíny a legislatívne novinky, aby sa predišlo zbytočným komplikáciám v roku 2025.